Le lehet-e győzni demokratikus versenyben a Fideszt? Egyáltalán van-e még demokratikus politikai verseny Magyarországon? Ezekre a kérdésekre az ellenzéki közszereplők és szavazók különböző válaszokat adnak, meggyőződésüktől és vérmérsékletüktől függően. Egy biztos: aki rajtvonalhoz áll a 2018-as választáson, az hallgatólagosan mindkettőt elismeri. Ahogy mi is ebből indulunk ki, amikor azt próbáljuk tudatosítani a választókban, hogyan hasznosulhat legjobban a szavazatuk ebben a rendszerben. A hét eseményeit figyelve azonban nem kerülhetjük meg azt a kérdést, hogyan torzul ma a politikai verseny Magyarországon.
Ha erre keressük a választ, mindenképpen a választási rendszertől kell elindulnunk. A Fidesz–KDNP-kormány az előző ciklusban az aktuális politikai erőviszonyoknak megfelelően a maga javára formálta át a választási rendszert, kedvezőtlen helyzetbe hozva ezzel az ellenzéki pártokat. Ez eleve torzítja a politikai verseny feltételeit, de az is igaz, hogy a 2014-es „főpróbát” követően az ellenzéki pártoknak több mint három évük volt arra, hogy ezeknek a szabályoknak megfelelően készüljenek a 2018-as megméretésre. Bár ez a felkészülés finoman szólva nem bizonyult átütően sikeresnek, még mindig van három hónapunk, hogy felkészítsük a választókat arra, hogyan tudják tudatos és célirányos szavazással korrigálni az egyéni választókerületekben azt, ami a pártoknak nem sikerülhetett.
Ez volt a kiindulási alapunk eddig. A szerdán robbant állami számvevőszéki (ÁSZ) bomba azonban világosan jelezte, hogy a Fidesz nem elégszik meg a neki kedvező választási rendszer nyújtotta versenyelőnnyel, hanem a politikai verseny feltételeinek további torzítására készül. Hogy a megkérdőjelezhető módon kirótt büntetés valóban lenullázná-e anyagilag a Jobbikot, arról nem lehet tudomásunk, az viszont biztos, hogy 600 millió forintot meghaladó összeg nagyon tud hiányozni bármely kampányra készülő ellenzéki párt kasszájából a jelenlegi forráshiányos környezetben. Ráadásul úgy, hogy a Fidesz szinte végtelen mennyiségű forrást tud kampányra fordítani, méghozzá állami eszközökkel, az adófizetők pénzéből, vagyis ezt a végtelenített kampányt az ellenzéki választók is finanszírozzák.
Nyilvánvaló, hogy az ÁSZ-botrány nem csak a Jobbikról szól. A kilátásba helyezett szankció ugyan a legerősebb ellenzéki párt ellen irányul, de a fenyegetés minden ellenzéki – avagy nem kormánypárti – politika szervezetet, szereplőt is érint. Ráadásul ami a pártversenyt illeti, nem tudhatjuk, mi jár a Fidesz vezérkarának fejében. Orbán Viktor sikerét a centrális erőtér garantálja, amely két gyengébb, egymással is versengő politikai tömböt feltételez a Fidesz mellett. A Jobbik drasztikus gyengítésére tett kísérletet egyedül az indokolhatja, hogy a kormánypárti stratégák úgy ítélik meg, a baloldal túlzottan meggyengült, ezért a centrális erőtér felborulhat. De mi van akkor, ha ennek következtében a Jobbik gyengül meg túlságosan? Akkor a baloldalt kell majd valamilyen állami eszközzel hozzágyengíteni?
Látszik, hogy a kormányzati „választási mérnökösködés” hatásai teljességgel kiszámíthatatlanok. Éppen ezért ha valaki elindul ezen az úton, akkor nincs megállás. Mert nemcsak a Jobbik esetleges túlzott gyengülése kíván további beavatkozást, hanem az ezzel ellentétes forgatókönyv is: ha az áldozati szerepbe kényszerült párt megerősödve jön ki ebből a helyzetből, megnyerve a szélesebb ellenzéki közvélemény szimpátiáját (sőt akár visszanyerve az időközben a Fideszhez átvándorolt szavazóinak egy részét is). Akkor vajon mi lesz a következő kormányzati lépés, amely a politikai valóságot hivatott hozzáigazítani a választási rendszerhez, hogy az továbbra is a Fidesznek kedvezzen?
A Viszlát Kétharmad Mozgalom ma is abból indul ki, hogy van demokratikus politikai verseny Magyarországon. Amíg az egyéni választókerületekben rajthoz állhatnak ellenzéki jelöltek, és amíg több ellenzéki jelölt áll rajthoz választókerületenként, addig mi a taktikai szavazást fogjuk minden eszközzel népszerűsíteni, mert ez tűnik az egyetlen megoldásnak az ellenzék megosztottságára. De közben minden fórumon arra is fel fogjuk hívni a figyelmet, mennyire káros a kormányzat által megkezdett választási mérnökösködés, amely végletesen eltorzíthatja a hazai politikai verseny amúgy is torz feltételrendszerét. Ezért adtuk ki tegnapi közleményünket, melynek szövege lentebb is olvasható, és ezért erősítjük meg ezúton is: ha másban nem is, ebben partnerei vagyunk minden olyan szervezetnek, amely nem a hallgatást választja ebben a roppant súlyos ügyben.
Jó reggelt, Magyarország! Viszlát, kétharmad!
***
A VISZLÁT KÉTHARMAD MOZGALOM KÖZLEMÉNYE:
ELÍTÉLJÜK A POLITIKAI VERSENY ÁLLAMI KORLÁTOZÁSÁT
A Fidesz–KDNP-kormány az előző ciklusban önkényesen, az aktuális politikai erőviszonyoknak megfelelően alakította át a választási rendszert, kedvezőtlen helyzetbe hozva ezzel az ellenzéki pártokat. Mostanra egyértelművé vált, hogy a kormányzat nem éri be a számára kedvező választási rendszerrel, hanem a politikai verseny feltételeinek további torzítására készül.
A legnagyobb ellenzéki párt 600 millió forintot meghaladó büntetéssel való fenyegetése minden más nem kormánypárti szervezet számára is fenyegetést jelent, megvalósulása esetén pedig súlyosan korlátozná a választási versenyt. Különösen cinikus lépésnek tartjuk, hogy a Fidesz olyasmiért szankcionálná a Jobbikot, amit a sajtóhírek szerint ellenzéki pártként maga is rendszeresen gyakorolt. Mindezt ráadásul olyan állami szervek politikai eszközként való felhasználásával teszi, mint az Állami Számvevőszék (ÁSZ).
Az ÁSZ-botrány ismét napvilágra hozta azt is, mennyire egyenlőtlen feltételekkel indulnak a kormányzó és az ellenzéki pártok abban a versenyben, amelynek célja, hogy eljuttassák üzeneteiket a választókhoz. Roppant károsnak tartjuk, hogy a Fidesz évek óta állami eszközökkel, az adófizetők pénzét nem kímélve folytat pártpropagandát, és várhatóan ugyanezt fogja tenni a választási kampány időszakában is. Ez szintén olyan torzítása a politikai versenynek, amellyel szemben minden felelősségteljes szervezetnek fel kell emelnie a szavát.
A Viszlát Kétharmad Mozgalom elítéli a politikai verseny állami korlátozásának minden formáját. Elsődleges feladatunknak ennek ellenére továbbra is azt tarjuk, hogy amíg lesznek ellenzéki jelöltek az egyéni választókerületekben, és amíg nem egyetlen ellenzéki jelölt lesz választókerületenként, addig mindent megtegyünk azért, hogy tudatosítsuk a kormánnyal elégedetlen választókban, miként hasznosulhat legjobban a szavazatuk a jelenlegi rendszerben.
Budapest, 2017. december 7.
(Fotó: Index / MTI - egymás mellett, de nem a rajtvonalnál)
Ha figyelemmel kísérnéd vagy segítenéd a munkánkat, kövess bennünket a Facebookon is!